Samme styrketrænings øvelser til forskellige mål?

Posted · Add Comment

Når vi snakker styrketræning, hvad enten det er på tværs af sportsgrene eller til det mest effektive vægttabsprogram er der nogle fællestræk. Jeg vil kort i dette indlæg, forklare hvilke typer øvelser du skal have fokus på.

 

FUNDAMENTET!

 

På tværs af alle sportsgrene og gode vægttabsprogrammer er der nogle øvelser som vi går igen. Dette er lige meget om du er Løber, triatlet, fodboldspiller, håndboldspiller eller dyrker badminton.
Disse øvelser er:

 

  • BEN: Squat, Dødløft, Lunge, Box jump, Bulgarian spilt squat.
  • Ryg: Pull ups, Bent over rows, One arm row.
  • Bryst: Bænkpres, skrå bænk, Dips, Push ups.
  • Skulder: millitary pres, skulderpres

 

(Der findes blandet disse øvelser en masse forskellige variationer.)

 

Hvad der er fælles for alle overstående øvelser er at de er det som man kalder for compound movements, eller basis øvelser. Det som er vigtigt at ligge mærke til omkring disse øvelser er at de arbejde med de store muskelgrupper. Derudover arbejder de overflere led, hvilket også betyder at de arbejde med flere forskellige muskelgrupper. At vi her arbejder med store muskelgrupper og over flere led, betyder i praksis, at vi får en mere komplet træning af kroppen, som skaber et godt fundament for en stærk og funktionel krop, dvs. at træningen vil være mere overfør bar til din sport eller hverdag. Derudover vil den store aktivering af muskelgrupperne betyde et større hormonelt respons samt, en større kalorie forbrædning.

 

DROP PYNTE ØVELSERNE:

 

Som du måske ligger mærke til, er mavemusklerne og armmusklerne ikke nævnt ovenfor. Da jeg startede med interessere mig for styrketræning, var jeg som så mange andre, meget fokuseret på armene og maven, nede i den lokale styrkeløfter klub, fik jeg dog hurtigt at vide, at kunne lave pynte øvelser når jeg havde klaret den ”rigtige” træning som underforstået var basis øvelserne. Dette var måske en af de bedste råd, jeg kunne få som ny i træningsverden. Man skal nemlig ikke være nervøs for ikke få trænet sine arme og core muskulatur hvis man træner basis øvelserne, Hvis du vælger nogle af de nævnte ryg, bryst eller skulder øvelser, får du en glimrende arm træning, Træner du også tung squats, dødløft og millitary pres, får du også en rigtig fin core træning.

 

Opsummering:

Når du skal have et effektive trænings program, bør du får trænet alle de store muskelgrupper gennem basis øvelserne. De vi nemlig skabte et godt fundament for dig lige meget hvad dit mål er. Når nogle af disse øvelser så er kørt, kan du tilføje andre øvelser som måske er mere specifikke for din sportsgrene eller præference.

Alle øvelser bør udføres efter du har fået en grundig instruktion af en uddannet instruktør. Derudover bør du selvfølgelig tage forbehold for skader m.m.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *