Planlæg og forbered dig ud af en travl hverdag

Posted · Add Comment

Vi kender vidst alle de dage og perioder, hvor der bare ikke er særlig meget tid og overskud til at stå i køkkenet. Fordelene ved at planlægge og forberede dagens måltider er blandt andet, at det er;

  • Tidsbesparende
  • Sundere
  • Billigere

I dette indlæg kommer jeg med inspiration til, hvordan du kan planlægge og forberede nogle ting i køkkenet, der gør dine dage lidt nemmere og din mad lidt sundere.

 

Når du handler

Brug en times tid en dag eller to om ugen, til at danne dig et overblik over hvad du skal spise og dermed handle ind til. Dette kunne eksempelvis være hver søndag formiddag og onsdag aften.

Husk at tjekke hvad du allerede har i køkkenet, så du ikke køber overflødige varer.

Lav altid en indkøbsliste inden du går ud af døren, så du hurtigt kan få hentet tingene ned fra hylderne og ikke bliver fristet af unødvendige tilbud.

For nogle kan det være en god ide at bruge en hjemmeside som nemlig.com, der leverer varerne lige til døren. Det koster lidt ekstra at få bragt det ud, men i det lange løb går det højst sandsynligt lige op, hvis du alligevel køber en del fastfood.

 

  1. Dan dig et overblik over hvad du skal spise/handle ind (lav evt. en madplan)
  2. Tjek hvad du allerede har i køleskabet og køkkenskabene
  3. Lav en indkøbsliste

 

Madplan

Det kan være en hjælp at lave en madplan, så du får skabt et overblik. Den kunne eksempelvis se sådan her ud:

Måltid Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Morgenmad Havregryn

Mælk

Rosiner

Mandler

Banan

Havregryn

Mælk

Rosiner

Mandler

Banan

Havregryn

Mælk

Rosiner

Mandler

Banan

Havregryn

Mælk

Rosiner

Mandler

Banan

Havregryn

Mælk

Rosiner

Mandler

Banan

Frokost Rugbrød

Leverpostej

Tomat

Gulerod

Agurk

Rugbrød

Kyllingpålæg

Peberfrugt

Gulerod

Avokado

Rugbrød

Makrel/tun

Tomat

Gulerod

Agurk

Rugbrød

Kyllingpålæg

Peberfrugt

Gulerod

Avokado

Rugbrød

Makrel/tun

Tomat

Gulerod

Agurk

Aftensmad Omelet med grønsager og svampe Kylling med grøntsager, karry og kokosmælk Rester fra dagen før Kyllinge-frikadeller i ovn med rissalat Rester fra dagen før
Mellemmåltid

 

Skyr med bær og nødder Æggemuffins Skyr med bær og nødder Æggemuffins Skyr med bær og nødder

Hvad kan jeg forberede, så jeg hurtigt kan få noget at spise?

  • Hårdkogte æg
  • Ovnstegt kyllingebryst, kyllingelår, andet kød
  • Kogte ris/quinoa/bulgur
  • Ovnbagte rodfrugter/kartofler
  • Vaske salat og opbevare det i en frysepose med luft i
  • Rense og skære grøntsager og opbevare dem i lufttætte beholdere
  • Bland en salat til flere dage. Undlad våde grønsager som tomat og bland den ikke med dressing, da den ellers bliver smattet og kedelig
  • Lav dobbeltportioner – så har du nem mad til dagen efter (eller til fryseren)

 

”Convenience produkter” – kan det være en (sund) løsning?

Når man snakker om convenience produkter som færdigsnittede salater, frosne grønsager og udskårne rodfrugter, er der desværre mange der har en lidt fordomsfuld holdning til det. Hvis man ikke har tiden eller overskuddet til at lave mad og især grønsager, så synes jeg det er en helt fantastisk løsning. Det er alt andet lige en sundere løsning, end alternativet fra den lokale pizzamand eller burgerbar.

 

Udstyret skal være i orden

Noget af det som kan være en barriere for mange, er noget så simpelt som at køkkenudstyret mangler, eller er i dårlig stand.

  • Få slebet knivene
  • Køb nogle ordentlige gryder og pander (de behøver ikke koste en formue)
  • Investér i nogle rigtig gode Tupperware bokse i forskellige størrelser

 

Opsummerende

Find ud af hvor din udfordring ligger. Er det i indkøbssituationen? Eller er det mangel på inspiration og motivation? Måske skal køkkenudstyret opgraderes eller skiftes ud.

Hvis vi ikke ved hvor vores barrierer og udfordringer er, kan det være utrolig svært at ændre vaner og mønstre, som eksempelvis i køkkenet.

Kort sagt: gør det nemmere for dig selv med nogle af ovenstående råd J

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *