For mange delmål? om at løbe en halv jernmand som træning.

Posted · Add Comment

Lørdag d.6/8 bliver der løbet halv jernmand i Fredericia. Indehaver Morten Rajczik deltager i stævnet. At deltage i et mindre stævne, inden ens store stævne er normalt, hvad enten du dyrker triatlon, Marathon, andre distancer eller sportsgrene. Typisk vil man i sine forberedelser så til f.eks. en Ironman deltage i en halv Jernmand som et delmål, nogle måneder eller uger forinden ens store stævne. Dette gør man typisk for at for et teste ens form af. Dette skal dog gøres med omhu. Som de fleste ved forbedre man sin fysiske form ved træning – mad – hvile = respons. Op til et delmål og ens sæsonmål, vil man typisk have en nedtrapnings periode så kroppen når at blive helt klar til stævnet efter en masse uger med hård træning. Til stævnet giver man den så gas for at teste formen af, og efterfølgende skal kroppen have lov at hvile sig, så man igen kan få en respons og en formudvikling som følge af stævnet. Derudover nedsætter man risikoen for overbelastningsskader og mentalt udbrændt.

 

Derfor skal du hvis du vælger at deltage i mindre konkurrencer inden dit hovedmål afgøre med dig selv, hvad du ønsker at få ud af det stævne. Du får ikke noget ud af, at give den gas og prøve slå din egen rekord hver gang du får et startnummer på maven. Derudover vil du også få svært ved at afstemme din restitutionstid og din nedtrapning til næste stævne, hvis de ligger for tæt på hinanden. Du kan derved komme til at gå mange uger uden real hård træning udover din sidste konkurrence, hvis din restitutions periode altid bliver op fulgt af en ny nedtrapning.

 

Når Morten så vælger at deltage i en ny halv jernmand 4 uger efter sin sidste og 6 uger før hovedmålet som er Ironman Mallorca. Er det med følgende overvejelser og begrundelser. Da Morten løb DM på i halvjernmand for 4 uger siden, var det nemlig som et delmål, og for at teste hvor formen var. Når han stiller til start på Lørdag, bliver det som et led i træningen. Forstået på den måde, at det ikke gælder om at gå all out, men at køre struktureret og med overskud, så den efterfølgende restitutions periode bliver så kort som mulig, så han hurtigt kan tage fat på nye hårde træninger igen. Det hele handler altså om Træning – mad – hvilke = respons.

 

Når startskuddet lyder skal svømningen svømmes kontrolleret, cykleturen skal cykles med inden for et interval på 230-250watt hvilket ikke vil opleves som hårdt (for Morten). Til sidst vil de 21,1km blive løbet progressivt. Hvilket vil sige at de første 5 km. Vil blive løbet i tempo 5:00/km og for hver 5 km. Vil tempoet blive gradvist øget. På denne måde skal Challenge Fredericia være en god hård træning, som skal hjælpe formen i den rigtige retning, men uden at være halsbrækkende.

Er du i tvivl om hvordan du skal træne op til de næste mål, og eller strukturere dine kræfter til dit næste stævne, er du altid velkommen til at tage kontakt, Så du kan modtag et uforpligtende tilbud på et skræddersyet forløb til dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *