DM Halv jernmand – Race Report

Posted · Add Comment

Hos Mortenrajczik.dk vil vi gerne være et produkt af det vi sælger. Derfor bliver der løbende deltaget i stævner, for nemmere at kunne associere til de udfordringer vores kunder møder i hverdagen. Der skal planlægges og ændres vaner, og motivationen skal bibeholdes i hverdagen, for at nå vores mål.

Derfor deltog indehaver Morten Rajczik ved dette års Danmarksmesterskaber i Halv Jernmand, hvilket der er blevet trænet til, det sidste år.

 

Morten skriver:

Dagen startede 5:20, hvor vækkeuret ringede. Morgenmaden bestående af en recovery shake og 2 stk. toastbrød med nutella blev indtaget, alt imens regnen stod ned udenfor. Morgenmaden bliver altid indtaget 3 1/2 – 4 timer før stævnestart, så maven har god tid til at fordøje maden.

 

Svømningen;

Kl. 9:00 lød startskuddet, i kridtgraven i Aalborg. Svømningen var meget turbulent og jeg havde min hidtil hårdeste stævnestart. Vi lå meget tæt i vandet og der gik ikke længe før at, svømmebrillen var skubbet skævt og jeg havde modtaget de første slag fra de mange arme, som susede gennem vandet, men hey ”that’s the game”. Jeg følte mig ikke tilpas de første ti minutter, men jeg valgte her at fokusere på at finde mit eget tempo, gennemføre og komme op af vandet i god behold. Dette gjorde at jeg fandt en rytme, som fungerede for mig og kom op af vandet i min bedste svømmetid, på trods af den lidt ubehagelige start. Nu handlede det bare om at komme hurtigt ud af T1 og op på cyklen.

 

Cyklingen;

Da det havde regnet det meste af natten, havde jeg valgt at skifte til et par tunge dæk, for at mindske risikoen for at punktere. Dette viste sig at have været en god ide, da mange punkterede undervejs. Jeg kørte de første to runder på ruten uden problemer og ca. lige hurtigt i begge runder. Dette gjorde jeg havde tilbagelagt de 90 km, med en snit watt på 264, i tiden 2:35:16. Målet var at gennemføre cykelruten på 2:35:00. Så det var godkendt.

 

Løbet;

På med løbeskoene og af sted. Løbet plejer at være min bedste disciplin og jeg havde en forventning om, at jeg skulle indhente nogle pladser her. Jeg lå godt til i feltet da jeg startede løbet, men det gik hurtigt op for mig at det var de hurtige drenge, som allerede lå foran mig og det ville derfor blive svært, at indhente særlig mange.

Jeg fik lagt ud i et lidt for hurtigt tempo på 4:10/km. Jeg prøvede at sætte farten ned og da det lykkedes, fokuserede jeg på at finde en passende rytme. Det lykkedes men efter omkring 3 km, spændte mine skinneben op. Det samme oplevede jeg ved Ironman 70.3 Mallorca, som jeg gennemførte for 2 måneder siden. Jeg vidste derfor, at jeg bare måtte løbe videre og at det med stor sandsynlighed ville aftage efter 2-3 km, hvilket det heldigvis gjorde. Jeg indtog en gel ca. hver halve time og havde kun fokus på mine næste skridt. Dette gjorde at de 21,1 km blev en “behagelig” oplevelse, som blev gennemført i en snitfart på 4:25/km, i tiden 1:33:02. Mit bedste almindelige halv Marathon i 2015 blev gennemføret i tiden 1:36, så at løbe turen med den tid, med en svømme- og cykeltur forinden, var helt fantastisk.

 

Resultatet;

Jeg kom i mål i tiden 4:45:33, hvilket er 18 minutter hurtigere end sidste år og 37 minutter hurtigere end i 2014. Jeg rykkede mig fra en placering som nr. 50 sidste år, til nr. 33 i år.

Husk på at ruten og vejen til dit mål kan være lang, meget lang, ligesom min egen også er, men med en god planlægning og en stor portion tålmodighed, kan vi alle nå i mål. 365 dage, er på én og samme tid, meget lang tid, men også kort tid. Så hvor meget vil du rykke/forbedre dig på det næste år og hvor vil du være om 3 år?

“Do it with passion or not at all”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *